Във втората спирка от проекта Устойчиви практики в дизайна и модата разбрахме, че най-устойчив е този продукт, който няма да бъде произведен. Бургас ни посрещна в своята нова библиотека с чудесна зала и веранда за дълги разговори след дискусията. Специални гости в това издание са Река Сентеши, програмен директор на Унгарската асоциация за мода и дизайн, и Моника Павловска, мениджър комуникации на полската марка за луксозни авторски бижута от рециклирани и екологични материали ORSKA. Ето и някои от акцентите от събитието:

Марката за висок клас бижута ORSKA е създадена през 2009 от Анна Орска с идеята да предлага уникални аксесоари с история. Екипът наброява около 40 човека. Специално внимание се отделя на ръчната изработка от занаятчиите в работилницата в Познан. Опазването на културното наследство и познанията при оформянето на метала от майсторите е част от философията на марката. Самата Анна Орска е пример за подражание и най-великолепният посланик на своите произведения. Вдъхновението й се захранва от десетките пътувания по цял свят и срещи със самобитни творци. Колекциите на ORSKA са малки, специални и обвързани с природата, претворявайки елементи от нея.

“Невъзможно е да сме на 100% устойчиви и перфектни. Но можем да положим усилия да бъдем осъзнати в избора и подхода си,” споделя тяхното мото Моника. Тя добавя, че устойчивостта минава и през грижата за екипа и през умния подход на производство, за да има възможно по-малко отпадъци. Сред по-впечатляващите им експерименти са сътрудничествата с екологични организации като тази, с която правят линия бижута от отпадъци, събрани от Балтийско море. Резултатът е изящна и впечатляваща колекция, съчетаваща синтетичен камък от боклук, съчетан с естествения и високо популярен в Полша кехлибар.

Друг подход е употребата на иновативни материали като “кожа” на растителна основа, от която се правят чанти. “Препятствията тук са свързани най-вече с наличността и консистентността на материала. Той зависи от реколтата на растенията и техния вид – например, листата на растението Слонско ухо са различни едно от друго. Това означава, че и материала няма да е еднакъв. По своя вид това са чанти-уникати.”

Според ORSKA устойчивостта се крие в множество детайли и дългосрочни посвещения: от грижата за малка общност от занаятчии и гарантирането на оцеляването на техните умения и честен труд, през помощ за смислени и ценни кампании за опазване на околната среда, до смелостта да се пробват нови материали. 

 

Унгарската асоциация за мода и дизайн е сравнително млада институция. Създадена е през 2018 г. като дъщерна структура на Унгарската туристическа агенция. От своето съществуване досега обаче успява да развие няколко силни програми за подпомагане на стартиращи в сферата модни и дизайнерски марки през менторство, запознаване с индустрията, ценообразуване и маркетингово позициониране, както и връзка с потребители в Унгария и в чужбина. След като над десет години Река Сентеши преподава мода на студенти, тя е поканена от агенцията да оглави образователните й програми. Река има богат опит и ценни прозрения от индустрията. “Не е непременно да продавате по цял свят, защото това изисква съвсем различен тип позициониране, ценообразуване и снабдяване,” посъветва тя. “Има изключително удовлетворение в това да бъдете разпознавани и харесвани на локално ниво. Важно е да  поставите конкретни цели и да имате ясна визия колко ви е необходимо, за да се развивате.”

Според нея промяната към по-голяма устойчивост ще дойде от две места – натиск на бавно, но сигурно нарастваща общност от осъзнати и изискващи подобно посвещение потребители, и въвеждането на строги политики от Европейския съюз и от местните правителства.

Ясно е, че модата е желание за себеизразяване. Но също така огромен бизнес, който поддържа крехък баланс. “Ако производството се изнесе предимно в Европа, ще се закрият работни места в Бангладеш, например, а това би предизвикало сериозна миграция за работа.” Това са процеси, които следват икономически и политически дерективи. Рециклирането на текстил е все още твърде скъп и сложен процес. Има много път пред нас и неясни решения. Това, което можем да направим, за да намалим негативния си отпечатък върху околната среда, е да се интересуваме, защото осъзнатите избори са тези, които остават устойчиви във времето. 

Фотограф: Георги Георгиев

Проектът Устойчиви практики в дизайна и модата е серия от дискусии и презентации в пет български града – Русе, Бургас, Габрово, Варна и Пловдив – по инициатива на Институт Лист – Унгарски културен институт в София. Студио Комплект е съорганизатор и партньор в проекта като куратори и водещи на дискусиите. Събитието запознава широката публика с разнообразни практики, които формулират важна промяна в индустрията към по-екологично производство и консумация. На фокус са иновативните и по-близки до природата модели за употреба на суровините. Всеки един от избраните български градове е домакин на дискусия по темата устойчивост с двама гост лектори от Европа, както и на пътуваща изложба с 24 примери за устойчиви модни и дизайнерски марки от страните на Вишеградската група.

Следващата спирка на проекта е в Габрово. Вижте повече информация тук.